Selecteer een pagina

Tanken kan altijd, opladen niet.

Het Verenigd Koninkrijk bereidt nieuwe wetgeving voor die auto eigenaren die thuis of op kantoor willen opladen verbiedt tijdens piekuren hun elektrische auto op te laden. Deze wet voorziet in een verplichte technische voorziening waardoor de laadapparaten tijdens piekuren automatisch worden uitgeschakeld waardoor overbelasting van het net wordt voorkomen. 

Conform mededeling van Grant Shapps (Secretary of State for Transport) (bron) mogen EV-laders “tot negen uur per dag” niet operationeel zijn om overbelasting van het net te voorkomen. 

Vanaf 30 mei 2022 moeten alle geïnstalleerde opladers “smart” en verbonden zijn met het internet, waardoor de werking kan worden beperkt tussen 8.00 tot 11.00 uur en 16.00 tot 22.00 uur. Autoriteiten hebben conform die wet ook de bevoegdheid “gerandomiseerde vertragingen” van 30 minuten toe te passen voor individuele laders in bepaalde gebieden teneinde pieken in de netbelasting te voorkomen. 

Laders voor openbaar gebruik worden vrijgesteld van de wet. De verwachting van de regering is dat in 2030 circa 14 mln. “stekkerauto’s” in het VK op de weg zullen rijden. De verwachting is dat zonder regulering velen tijdens piekuren (bijvoorbeeld na thuiskomst van het werk) gebruik zullen willen maken van thuisladers, waardoor het net overmatig zal worden belast. 

De voorgestelde wetgeving zou bestuurders ertoe moeten aanzetten tijdens de nachtelijke uren, buiten de spits, te laden, wanneer de elektriciteit tarieven lager zijn.

In de toekomst zal “vehicle-to-grid” (V2G) technologie naar verwachting ook de druk op het net reduceren door toepassing van bidirectioneel opladen. Elektische auto’s zullen daarbij bij hoge elektriciteitsvraag op het net stroom terugleveren en weer opladen indien het net voldoende capaciteit ter beschikking heeft.

close

Vind u een Moreel Kompas ook zo belangrijk? Meld u dan geheel vrijblijvend aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief.
Deel dit artikel: