Het Genootschap acht zich niet gebonden aan de obscure oproep en maatschappij opvattingen van Pieter Klok, hoofdredacteur van de Volkskrant, die op 19 maart 2020 in Het Mediaforum / Spraakmakers aangaf van mening te zijn dat overheid, wetenschap en journalistiek met één mond moeten spreken. Wat ons betreft een dieptepunt in de zienswijze over de rol van journalistiek en pers in de samenleving. Maar er is meer: in vrijwel de gehele corona periode hebben de media het faliekant laten afweten als het gaat om scherpe, “fact-based” journalistiek. Een scherpe, kritische blik naar overheid en instituties is nauwelijks te vinden. De scoops lagen en liggen voor het oprapen maar worden niet opgepakt. Het coronabeleid is een aaneenschakeling van mislukkingen, wetsovertredingen door de overheid, miskenning van wetenschappelijke feiten, inferieure informatieverstrekking door de overheid, falende instituties, miljarden aan belastinggelden die niet kunnen worden verantwoord, etc.. 

De NPO heeft een sterke bias in haar berichtgeving en voldoet daarmee niet aan de wet. Er is geen sprake van conform Mediawet, artikel 2.1.2, “evenwichtig, pluriform, gevarieerd en kwalitatief hoogstaand aanbod”. Linkse eenzijdigheid is troef. Afwijkende geluiden worden niet of nauwelijks gepresenteerd. En indien dat al het geval is mogen sprekers niet uitspreken, hun punt niet maken of worden stelselmatig geridiculiseerd. Voor feitelijkheden is geen plaats. Jarenlang is hitsig, klappertandend en schuimbekkend gepredestineerd tegen Trump tekeer gegaan.

Pers en staatsomroep NPO zijn tot roeptoeters van het overheidsbeleid verworden in plaats van een kritische luis in de pels te zijn. Goed nieuws is dat jonge lezers en jonge kijkers hard weghollen, dus op termijn worden deze misdragingen opgelost.

Het Genootschap is van het vrije denken, het vrije woord, pluriforme opvattingen die elkaars slijpsteen zijn teneinde het denken en de maatschappij vooruit te helpen. Innig verbond van overheid, wetenschap en journalistiek leidt tot overheid gedomineerd denken. Een natte droom voor Erich Honecker (1912-1994). Kortom, u kunt de kranten wel opzeggen.

Opzegservice: “opzeggen made easy”

Achtergrondinformatie
Wilt u uw abonnement op de krant opzeggen. Dat kan in de regel telefonisch, per e-mail, schriftelijk en/of via een login bij het service portal van betreffende krant (“MijnTelegraaf.nl”, etc.). Het is wettelijk bepaald dat u kunt opzeggen via dezelfde kanalen als waarop u zich kunt aanmelden. Met andere woorden, als u zich online heeft geabonneerd, kunt u het abonnement ook online (zonder gezeik, red.) stoppen. Bron: abonnement.nl

Probleem is dat menige krant er een praktijk op na houdt waardoor opzeggen bepaald geen sinecure is. Het wordt de klant lastig gemaakt te vertrekken. Alleen al vinden op welke wijze opzegging dient plaats te vinden vergt vaak een en ander van uw zenuwstelsel. Daarnaast wordt het vaak moeilijk gemaakt door bijvoorbeeld alleen telefonische opzegging aan te bieden. Dan is de krant in de gelegenheid te proberen u alsnog van dat onzalige idee af te brengen. Fijn hè zo’n “klant”relatie….


Maak een einde aan de flauwekul:

KrantenTelefoonServicepagina
AD088-0505050 
De Telegraaf088-8248242 
De Volkskrant088-0561561link
Het Parool088-0561533link
NRC088-5720572 
Trouw088-0561588link
BN DeStem088-0139920link
Brabants Dagblad088-0139930link
De Limburger088-7780888link
Dagblad van het Noorden088-8002000link
De Gelderlander088-0139950link
De Gooi en Eemlander088-8241111 
De Stentor088-0139960link
Eindhovens Dagblad088-0139940link
Friesch Dagblad088-8002001 
Haarlems Dagblad088-8241111 
IJmuider Courant088-8241111 
Leeuwarder Courant088-8002008 
Leidsch Dagblad088-8241111 
Noordhollands Dagblad088-8241111 
PZC088-0139910link
TC Tubantia088-0139970link
   
OmroeporganisatiesTelefooneMail
AVROTROS035-6726850info@avrobode.nl.
BNN VARA vereniging@bnn.nl.
KRO NCRV035-6726890klantcontactcentrum@ncrv.nl.
Omroep MAX035-6776188 
VPRO088-2058 888publieksservice@vpro.nl.
NPO Plus035-6775755 

Alternatief
Als u dermate walgt van uw krant/omroep dat u het gevoel heeft dat elk contact kan leiden tot psychische klachten of dat u de mogelijke hardnekkigheid en weerstand bij uw opzegging liever niet ervaart, kunt u overwegen gebruik te maken van een van de vele commerciële opzegservices. Tegen een bescheiden eenmalige betaling bent u van de ellende verlost. Het Genootschap heeft geen enkele relatie met dergelijke bureaus. Wij denken echter graag met u mee. Er zijn er velen zoals u kunt zien als u intypt in Google “opzegservice kranten”. Kennelijk is opzeggen dermate traumatisch dat een hele branche is ontstaan om u daarbij te ondersteunen.

Slot op de deur
Het bekende bel-me-niet register is per 1 juli 2021 komen te vervallen. Bedrijven mogen vanaf 1 juli alleen nog consumenten bellen die daarmee vooraf hebben ingestemd, die klant zijn of dat recent zijn geweest. U voelt hem al aankomen: die gaan bellen! Het Genootschap zou zeggen: als de toegevoegde waarde van de krant voldoende is, hoef je mensen niet lastig te vallen, over te halen en verkoopt “het product zich vanzelf”. Kennelijk is het product zo goed niet. In dat geval kunt u tijdens het gesprek gebruik maken van uw ‘Recht van Bezwaar’ (vroeger heette dat ‘Recht van Verzet’). De bellende organisatie is dan verplicht uw gegevens uit de eigen bellijsten te verwijderen en mag u daarna niet meer bellen.

Tip: ben mediawijs!
Ben kritisch naar overheid en instituties. U kent de opvatting van het Genootschap: “Het is de plicht van de overheid en overheidsinstituties om volstrekt transparant verantwoording af te leggen en het is de plicht van de burger daarop doorlopend toe te zien.”

Oriënteer u op een mix van digitale media. Vaak zijn die gratis, soms is een bijdrage gevraagd.
Normale kranten zijn vaak “sterk” in het overtikken van informatie van persbureaus en werken mee aan “lekken van informatie door de overheid” (zoals voor elke persconferentie teneinde het draagvlak voor maatregelen te sonderen”, kwalitatieve journalistieke duiding is ver te zoeken. Enkele digitale media zijn excellent in onderzoeksjournalistiek. Bekende voorbeelden zijn FollowTheMoney, Wynia’s Week, Blckbox. Maar u kunt zich ook abonneren op diverse Youtube channels .

Deel dit artikel: