Selecteer een pagina

Tijdens de corona periode is eminent gebleken wat insiders al veel langer zagen: het disfunctioneren en de teloorgang van de Main Stream Media (MSM). Zowel in gedrukte vorm als op televisie. Er is sprake van een combinatie van ellende:

  • Het missen van de “jeugd”: jonge mensen lezen veel minder en zijn (terecht) niet meer te porren voor sequentiële media waarbij de informatiegebruiker keurig op zijn beurt moet wachten totdat het krantje in de bus valt of het programma van keuze wordt uitgezonden. Dit past totaal niet meer in de huidige manier van leven: snel, online en “on demand”. Overigens de “jeugd”: staat voor iedereen pakweg onder de 65.
  • Eigenlijk veel belangrijker nog is dat de bekende media (feitelijk en in de ogen van de samenleving) onvoldoende onafhankelijk zijn en collectief optreden als roeptoeter voor het narratief van de overheid. De media zijn al jaren niet meer de kritische luis in de pels van de overheid. De overheid faalt op alle gebieden (u kunt graag een eclatant succesvol overheidsproject bij onze redactie melden, wij zullen het subiet publiceren) terwijl de media volstrekt afwezig zijn.
  • De bekende media gaan kennelijk nog steeds uit van de maakbaarheid van de samenleving in hun programmering en overschatten de eigen rol daarin. Maar daar zijn de media ten principale niet voor. Zij dienen pluriform, onafhankelijk en zonder ‘bias’ te berichten. Daarvan is totaal geen sprake meer. Journalisten “vínden tegenwoordig iets” en menen een stempel op de publieke opinie te kunnen en moeten drukken. Bijvoorbeeld door hele stukken van de discussie simpelweg niet te melden zoals de krankzinnige consequenties van het gevoerde klimaatbeleid, grote demonstraties in binnen- en buitenland die niet worden genoemd of stelselmatig worden “klein gemaakt”, verpaupering van ons land, etc. Terwijl andere onderwerpen die qua schaal en inhoud niets voorstellen (woke, zwarte piet, LHBTQ, identity politics, etc.) tot onmetelijke proporties worden opgeblazen en voortdurend herhaald. Gedegen onderzoeksjournalistiek moet men met een vergrootglas zoeken. 

Wat zijn de gevolgen?
Op deze wijze vernietigen de MSM zich zelf. Door de combinatie van niet breed en pluriform te berichten, partij te zijn in het maatschappelijk debat en het journalistieke handwerk te verslonzen is sprake van onverschrokken zelfvernietiging. Zichtbaar in teruglopende kijkcijfers, dramatische luistercijfers bij de publieke radio stations en teruglopende abonnees bij kranten, tanende reclame-inkomsten. En teruglopend vertrouwen bij het publiek. De online activiteiten van zowel televisie als kranten stellen zelfs na een kleine 30 jaar “internetontwikkeling” nog steeds niks voor. Dat ligt er niet aan “dat de transitie moeilijk is” maar fundamenteel aan inhoud en attitude. Media die kritiekloos als roeptoeter van de overheid opereren etaleren gebrek aan inzicht in de dynamiek in samenleving. Er is een veenbrand gaande in de samenleving (bron) en die schreeuwt om journalistiek vakwerk. MSM verzaakt op alle fronten.  

De nimmer aflatende neiging van overheden om het vrije woord in te perken en te verbieden en generiek af te doen als ‘fake news” werkt averechts. Zie de teloorgang van Facebook (bron). Zie de kwestie Joe Rogan. Zie de kwesties van vrij denkende wetenschappers en artsen die van Youtube, Twitter en Facebook worden gegooid. In no time zijn ze weer up and running op andere, wel vrije platforms zoals Rumble of Gettr. Niet het verbieden van een mening of het verketteren en ridiculiseren van de ander is effectief. Maar het open debat. Ook het open wetenschappelijke debat. Iedereen die zich verdiept heeft in het corona dossier weet dat Malone, McCullough, Cole, Kory en co. absoluut een punt hebben in hun zienswijze. Dat Rogan dit een platform geeft is volkomen terecht. Het verketteren van Rogan door de MSM (eerst bij Youtube en nu bij Spotify) getuigt niet alleen van een weinig wetenschappelijke inborst en bedroevende inhoudelijke kennis van zaken, maar ook van het feit dat men impliciet toegeeft dat men de wereld waarin wij leven niet meer kent. En daarmee dat het idee dat MSM een majeure rol van betekenis blijven spelen kansloos is. Een verouderd business model en een bias in het denken over haar eigen rol in de samenleving worden haar fataal. Het feit dat er een liegende en bedriegende minister president in Nederland zit waarvan de houdbaarheidsdatum al jaren verlopen is, is voor het grootste deel de verantwoordelijkheid van de media. Door weg te kijken van tal van maatschappelijke schandalen (immigratie, klimaatgekte, oplopende inflatie, niet functioneren van toezichthouders, lobbycratie in Nederland, etc.) dragen de media hoofdverantwoordelijkheid voor de veenbrand die gaande is.


Wie de wereld van vandaag wel perfect aanvoelen zijn de vrije jongens. De vrije jongens die begrijpen dat vrijheid van meningsuiting zich niet verhoudt tot een dominante overheid en media met een politieke ‘bias’. En die vrije jongens tonen ook aan dat je met die opvatting WEL een verdienmodel kunt hebben. Dat blijkt wel weer uit de aanbieding van vandaag van Rumble aan Joe Rogan ad USD 100 mln. om over te stappen van Spotify naar Rumble. Bij Spotify verdient hij overigens het zelfde bedrag.

Joe Rogan heeft meer dan 10 mln. luisteraars per podcast: de “Joe Rogan Experience”.

Is Joe Rogan een geweldenaar als journalist?
Nee, totaal niet, het is een prettig persoon die mensen gewoon laat uit praten en vanuit interesse vragen stelt in plaats van uit de eigen politieke ideologie. Wat een verademing.

De man heeft kijkcijfers die de kijkcijfers van nationale tv zenders laten verbleken. En waarom? Er is behoefte aan. Geen “marketingbudgetten”, “netmanagers”, “coördinatoren”, “omroepverenigingen” en vergaderingen voor nodig.

Als overheid en MSM menen te moeten bepalen wat “fake news” is en wat niet, overigens beiden uit puur eigenbelang (overheid: politieke motieven, MSM: bestaansrecht en concurrentie beperking) dan staan ze geheel los van de samenleving. De weg van verkettering leidt dan ook tot voortschrijdende uitholling van de eigen redenen tot existentie.

Ow ja, de vermeende “onafhankelijkheid” van MSM in 1 minuut geïllustreerd:


Amerikaanse toestanden? Nou nee, ook in Nederland is het aan de orde van de dag. Bij BNR bijvoorbeeld. Gesponsord door Pfizer. Het verdampen van kritische journalistiek uit commerciële gronden, uitstekend verwoord door Café Weltschmerz (bron).


Overigens: corona heeft onverbiddelijk bloot gelegd waar de grootste fake news verspreider van Nederland zit. In Den Haag. Maar daarover zal onder andere de parlementaire enquête en de geschiedenis oordelen.



Mocht u de MSM een beetje beu zijn, lees dan de handige Main Stream Media Opzegservice.

close

Vind u een Moreel Kompas ook zo belangrijk? Meld u dan geheel vrijblijvend aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief.
Deel dit artikel: